Extra

Skrivet 2012-05-31 @ 11:39:11

Jag vill dela med mig av en klass kompisars jobb.
Då vi jobbar tillsammans om ämnet normer,
men vi gör de på olika sätt.

Så här kommer hennes låtsas brev till politikerna !








Hej.



Det är så att jag skriver till er med anledning av att jag skulle vilja förändra normen.
Allt är inte fel men visa saker borde ni vara med och påverka så vi kan skapa oss själva en ny ”bättre norm”.
Vi kan ta skönhetsidealen som ett exempel, där går normen ut på att som tjej så ska man vara smal, blond,
stora perfekt formade bröst och perfekt formad bakdel och inga celluliter och perfekt hy.
Medan killar ska vara långa, vältränade, blåa ögon och mörkt hår.
Men så ser inte våra kroppar ut.
Det finns ett program som jag inte såg allt för länge sen ”Stilpoliserna” där
hade de lyft fram att alla kroppar är snygga oavsett hur man ser ut.

Och det tycker jag är bra, vi borde göra något liknande här i Sverige.
Andra normer som jag skulle vilja bryta är t.ex. att alla tjejer ska vara med killar,
killar ska vara med tjejer.
Blonda ska vara med blonda, mörka ska vara med mörka.
Och dem etniska grupperna ska vara med varandra.
Om man bryter normen så kan man känna sig utanför och onormal och
man börjar ifrågasätta sin existens.
Man tror då till slut att man inte hör hemma med de andra och man bär på en otillfredsställd känsla genom hela livet.
Detta fastän det finns flera som du
men de vet inte om det just eftersom normen förbjuder dig att vara den du egentligen är.
Som min gamla lärare brukade säga
”det som är normalt för dig är onormalt för någon annan,
det finns egentligen ingenting som heter normalt,
allt beror på vem du umgås med.”

Jag tycker att vi måste få stopp på det här och lära våra framtida barn att det är okej att vara sig själv.
Jag tycker att vi borde starta ett projekt som går ut på att man använder de sociala medierna
och att man ska gå ut i skolorna.
Man borde satsa på att man ska få människan att tycka om sig själva.
Jag tycker samtidigt att man ska tänka på vad man visar på tv,
man behöver inte förbjuda allt som visas men man ska tänka på att det som kommer upp på tv påverkar barnen och tillslut lär dem att inte vara oskyldiga längre.
Men barnen kan bli början på en ny era.


Marianne Sauma
Ehsan Mosavi
Caroline Ahola








Ehsan skrev till sina kill kompisar !
(På låtsas då)



DET ÄR DAGS ATT BÖRJA TÄNKA PÅ ETT ANNAT SÄTT!

Vad är det första du tänker på när du ser en tjej?
Är det hennes utseende eller hennes personlighet som är det viktigaste hos en tjej och alla människor?

Media påverkar ungdomar enormt mycket och reklamen som talat om för tjejer hur de ska se ut.
De flesta tjejer speglar sig mycker och jämför sig med artister som syns i media.
Unga flickor vill ha ett utseende som hjälper dem att passa in.

Mina kära vänner, vill bara påminna er att vi alla kommer från kvinnor och utan dem finns vi inte därför måste vi sluta pressa dem över hur de ska se ut!

Vi måste acceptera att alla människor är olika och vi måste respektera de här.
Vi måste sluta tänka på oss själva.
Tänk hur sverige skulle se ut om alla bara skulle tänka på sig själva.

Jag hoppas att nästa gång vi ser en kvinna ska vi behandla henne som en fin människa och vi ska sluta att bedöma tjejer efter deras bröststorlek och hur de ser ut.

Jag vet att ni tycker om mig därför är jag så säker på att ni kommer att ändra på det tankesätt ni har haft och hoppas att jag kan påverka och bli påverkad på ett bra sätt.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback